Eilen piti kesken koulupäivän lähteä kotiin, sillä oli kipeä olo. Nenä vuotaa, aivastuttaa ja vähän on lämpöäkin. Historian tunnista ei jäänyt paljoa mieleen, sillä kaikki keskittyminen meni niistämiseen. Tänäänkin jäin kotiin, mutta minulla on jo onneksi parempi olo. Otan nyt kuitenkin rauhallisesti, jotta saisin tämän taudin pois. On tässä nimittäin pari viikkoa ollut pientä kurkkukipua ja muuta, niin jos tämä nyt loppuisi.

Olen katsonut kaksi elokuvaa: Jali ja suklaatehtaan sekä Harry Potter ja viisasten kiven. Hassua on, että Potter-elokuvan ranskankielinen nimi on Harry Potter à l'ècole des sorciers. Suomentaisin sen Harry Potter velhojen koulussa. Hieman on erilaiset nimet eri maissa. Katsoin nämä elokuvat ranskan kielellä. Jalin suklaatehtaaseen sai tekstitykset, mutta Harry Potteriin en onnistunut niitä laittamaan. Molemmat elokuvat olin aikaisemmin nähnyt, joten pysyin juonessa mukana. Mutta varsinkin tekstitysten kanssa tuntui, että ymmärsin hyvin.

image-normal.jpg

Eilen host-vanhempani kehuivat, että olen kehittynyt ranskan kielessä. Siitä tuli hyvä mieli, kun huomasi edistyneensä. Ja olen itsekin huomannut toistavani vähemmän näitä kahta virkettä: "Je ne comprends pas." (En ymmärrä.) ja "Pardon?" (Anteeksi. Sitä voi käyttää muutenkin, mutta tällä saa ihmiset toistamaan sanomansa.) 

Tein itselleni tänään lounasta. Jääkaapissa oli kaksi pihviä paistoa vaille valmiina, joten päätin tehdä niiden kanssa kastikkeen ja pastaa. Tuli siitä ihan hyvääkin. Tänään oli toinen kerta ja eilen ensimmäinen, kun käytin kaasuhellaa. Ei siinä oikeastaan mennyt niin kauaa oppiessa eikä se ollut edes niin vaarallinen kuin luulin. Tässä ei tarvitse edes heilua tulitikkujen kanssa. Minut on selvästi tarkoitettu keittiöön eikä sähkölaitteiden pariin, sillä television avaamiseen minulla meni 10 minuuttia, sillä en ollut käyttänyt sitä ennen. :D

image-normal.jpg