Sain tänään ensimmäisen ranskankielisen kirjani luettua niin, että ymmärsin sen. Olen kyllä lukenut yhden kirjan ennen Ranskaan lähtöä, mutta siitä en ymmärtänyt hölkäsen pöläystäkään. Luin Sophie Kinsellan Shoppailuhullun päiväkirjan ensimmäisen osan. Nuorempi host-siskoni antoi minulle tämän kirjan lainaan silloin, kun saavuin tänne. Silloin se oli minulle vielä liian vaikea. Olisiko siitä kuukausi, kun luin ensimmäiset kaksisataa sivua tästä kirjasta. Olin lukenut pienen pätkän liian väsyneenä ja olin aivan sekaisin kuka oli kukakin. Kahden päivän aikana lukaisin toiset kaksisataa sivua ja nyt se onkin luettu.

Kirjassa on nuori nainen nimeltä Becky. Hänellä on suuret rahaongelmat, sillä hänellä on shoppailuriippuvuus. Hän yrittää keksiä kaikkia mahdollisia keinoja saada velkansa maksettua. Minulla on vähän ristiriitaiset tunteet tästä kirjasta. Toisaalta se oli hyvä ja lukaisin lopun niin innokkaasti. Toisaalta kirja oli kevyempi siitä kirjallisuudesta, mitä normaalisti luen. Ja minua ärsytti suunnattomasti se, että kirjan päähenkilö teki kokoajan eri tavalla, kuin minä olisin halunnut hänen toimivan. Olin kuin hänen suojelusenkelinsä, joka yrittää huutaa hänelle shoppaushuuman keskellä: "Sinulla on ne velat maksettavana!". Mutta eihän se toiminut. Toisaalta tuohan se kirjaan lisää, jos kaikki ei mene oletetun mukaisesti.

image.jpg

Kirjan suurena aiheena oli rahan säästäminen (ja vähän rakkauskin), joten voisin koota tähän listan keinoista, joilla voi säästää enemmän tai vähemmän rahaa.

Kirjan rahansäästökeinot:

  • Älä osta turhia asioita
  • Hanki viikonlopputyö
  • Etsi rikas aviopuoliso (En kyllä itse suosittele tätä. Kannattaa hankkia mieluummin sellainen, josta tykkää.)

Minun päähäni pälkähtävät rahansäästövinkit:

  • Myy kirpputorilla sellaisia tavaroita ja vaatteita, mitä et itse käytä enää
  • Kirpputoreilla kiertelemällä voi myös säästää paljon rahaa, jos eteen sattu löytöjä
  • Jos tykkäät lukea, lainaa kirjat kirjastosta ostamisen sijaan (minunkin pitää etsiä sitten perheenvaihdon jälkeen, jos tulevassa kotikylässäni olisi kirjasto)
  • Lainailkaa kavereiden kesken esimerkiksi lehtiä yms.
  • Ostaessa kannattaa miettiä sitä, että onko kalliimpi tuote oikeasti parempi
  • Asioissa, mitä ostaa usein, isomman pakkauksen ostaminen kerralla tulee halvemmaksi pitkässä ajassa
  • Jos tykkäät juoda kahvia esim koulussa, termospulloon otettu kahvi on paljon halvempaa kuin ostettu pahvimukissa oleva kahvi
  • Mieti, mihin sinulla menee eniten rahaa ja voitko säästää niistä menoista jotenkin
  • Muista, että onnellinen voi olla ilmankin aineellisia turhuuksia